Followers

Thursday, December 9, 2010

Hagia Sophia

Hagia Sophia (Aya Sofya) merupakan sebuah lagi monumen penting buat Byzantine dan juga Kerajaan Uthmaniyah. Dari fungsi asalnya sebagai sebuah gereja, kemudiannya masjid dan kini kekal sebagai sebuah museum. Bangunan yang juga dikenali dengan nama megale ekklesia ini dibina sebagai tanda bertapaknya kubu kuat Constantine(306-337). Riot yang berlaku pada 404 telah memusnahkan sebahagian struktur pentingnya, tapi dibina semula pada 415 sewaktu pemerintahan Theodosius II(408-450).


Pada tahun 1453, pihak tentera Uthmaniyah dibawah pimpinan Sultan Muhammad Al-Fateh telah menawan Konstantinople dan secara serta-merta mengubah bangunan tersebut menjadi masjid. Hiasan dalaman bangunan tersebut diubah peringkat demi peringkat dan ditambah dengan ciri-ciri senibina Islamik seperti dengan pembinaan mihrab, minbar dan menara azan. Alat-alatan yang menggambarkan ciri-ciri Kristian telah dikeluarkan dan banyak mosaic pada permukaan dinding diplaster semula. Ciri-ciri Islamik seperti mihrab, minbar dan 4 menara azan ditambah dan ianya kekal sebagai masjid sehingga tahun 1935.

Pada tahun 1847, Sultan AbdulMejid mengarahkan supaya kerja-kerja pembaikpulihan AyaSofya dijalankan dengan menggunakan khidmat adik beradik Gaspare dan Giuseppe Fossati yang berasal dari Itali. Mereke menutup/cover permukaan mosaic tersebut setelah membersihkannya.








Pada 24 November 1934, Mustafa Kemal Attarturk yang merupakan Presiden Turki pada waktu itu telah mengistiharkan dasar sekularnya dengan mengubah Majid Ayasofya menjadi gereja sehinggalah pada tahun 1935 monumen ini diubah menjadi sebuah museum. Mosaic yang telah diplaster tersebut dikikis semula.



Gambar-gambar lain ni saya snap dari gambar-gambar yang ada pada galeri di Hagia Sophia.








2 comments:

azmietaha said...

ASSALAMUALAIKUM!

BRO...Sampaikan salam saya untuk SOFIA!

Enjoy!

Akie Jack said...

Waalaikumussalm Bro Azmi
InshaAllah salam akan disampaikan minggu depan hehe