Followers

Saturday, January 8, 2011

Istanbul Winter Trip - Day 3 (Part III) - The Aqueduct of Valens

Excuse me er....
Aku beri map pada dia. Dan melilau pada sapa dia nak tanya. Lantak, asyik aku jer yang tanya kat orang. Dalam pada tu, ada 4orang awek yang aku rasa merupakan student universiti berhampiran berjalan melintasi kami. Mereka tengah berbual antara satu sama lain. Dengan tiba-tiba member aku ni pergi medekati mereka.. “Exsuce me.. err excuse me..” Mereka terus berjalan dan berbual tanpa menghiraukan kawan aku yang cuba mendekati mereka bertanyakan arah jalan. Kelihatannya tak ubah macam seorang salesman yang tak dilayan. Haha padan muka. Tulah memilih sangat ko. Nak tanya dekat awek-awek cun jer. Tergelak besar la aku hahaha.. Salah seorang daripada awek Turki tadi berpaling dan teragak-agak untuk menjawab atau tidak tapi akhirnya mereka berlalu pergi. Boleh jadi jugak yang dorang ni tak reti nak explain dalam bahasa inggeris sebenarnya, so jalan paling mudah ignore jelah ya. So tips kalau hendak bertanya, pergilah dekat kaunter jual rokok ker, pakcik-pakcik yang tengah tabur makanan pada burung ker, dekat polis atau pak guard ke kan. Jangan sesekali mintak tolong pada geng-geng yang menjual map, postcard dan guide book tu. Nanti ada jer dia nak soh beli itu ini.

Jadinya kami ke kedai jual makanan ringan kat tepi tu untuk tanya arah jalan yang betul. Tekak pun terasa haus jadinya belilah air jus setin sorang. Jalan punya jalan, aku ternampak orang jual manisan. Luarnya garing dan isi dalamnya basah-basah macamtu. Dgoreng dan kemudiannya disalut dengan gula serta madu yang manis giler!

Beli sekeping, disebabkan sayang nak buang aku ngap sampai habis. Berjalan melintas beberapa kali lampu isyarat.Kereta memang tengah sesak masa tu. Dan kami tiba di The Aqueduct of Valens. Kalau tengok dari jauh dan macam rupa jejantas atau jambatan tapi ada lubang-lubang arch pulak ya. Mari kita belajar sejarah ya kawan-kawan.


The Aqueduct of Valens

Apa itu aqueduct? Kalau dalam bahasa Italinya dengan mudah ia bertukar menjadi aquedotto. Tapi dalam bahasa Melayunya pulak ia lebih senang difahami sebagai terowong air. Aqueduct ini merupakan salah satu daripada teknologi yang diperkenalkan oleh Kerajaan Rome yang selalunya banyak dibina di kota-kota besar di bawah jajahan mereka dahulu. Aku lebih selesa menggunakan istilah aquect berbanding terowong air. Pada AD 373, Maharaja Valens telah membina sebuah 'aqueduct' bagi membekalkan air ke Kota Konstantinopel pada ketika itu. Dibina sepanjang 971 meter dengan ketinggian 29meter. The Aquecuct of Valens ni merupakan salah satu daripada terminal point untuk sistem aqueduct yg dibina hampir sepanjang 150km dalam masa 3o tahun. Dan ia disambung-sambung sehingga panjangnya mencecah kira-kira 400 km. Dianggap sebagai pencapaian terbaik dalam sejarah kejuruteraan hidraulik pada ketika itu. Boleh kita bayangkan tak, tanpa menggunakan sistem pam yang masih belum wujud ketika itu, iaitu dengan hanya mengaplikasikan sistem graviti mereka dapat menyalirkan air sejauh itu. Dan air tersebut disimpan pada cistern dan salah satu daripadanya adalah Basilica Cistern yang dah aku ceritakan sebelum ni.

Dan menarik juga bila mereka bina jalan raya merentasi sebahagian daripada tinggalan aqueduct tersebut. Seperti melalui sebuah terowong yang banyak pintu masuknya.








993 by Doğan Kuban and Ş. Akıncı.

No comments: