Followers

Tuesday, November 23, 2010

Lago Di Como (Lake Como)


Itali sememangnya terkenal juga dengan tasik semulajadinya yang cantik-cantik. Lake Como yang merupakan tasik ketiga terbesar di Itali ini (selepas Lake Garda dan Lake Maggiore) boleh dikatakan tasik paling popular di situ. Sejak dari zaman Rome lagi, tasik ini sememangnya menjadi tumpuan bagi golongan orang atasan dan merupakan salah satu destinasi romantis di Itali. Jadi tak hairanlah kalau George Clooney, Madonna, Ronaldinho, Gianni Versace dan ramai lagi selebiriti memilih untuk membina villa masing-masing persisir tasik ini. Jadi jangan terkejut kalau korang ke sana dan tiba-tiba terserempak dengan Ronaldinho yang sedang memancing ikan di tepi tasik. Kalau nak dikira taraf artis malaysia pun tak kurang hebatnya juga. Tapi artis kita ni tak bina rumah, dia bina masjid. Iaitu Maya karin memilih Lake Come sebagai lokasi majlis resepsi perkahwinannya di Itali. Tapi sayang, jodoh mereka tak panjang pula ya.

Kalau dilihat melalui map, tasik ini kelihatan seperti membentuk abjad Y yang terdiri dari 3 bahagian penempatan/bandar kecil iaitu Bellagio, Menaggio dan Varenna. Akan tetapi Bellagio selalunya menjadi pilihan ramai berbanding dua kawasan penempatan lain kerana tarikan binaan villa dan taman-taman yang terdapat di situ. Di tepi persisiran tasik ini dipenuhi dengan binaan villa dan resort serta hiking paths. Kalau di musim panas, tasik ini dipenuhi dengan aktiviti air dan boat trips. Merupakan tasik terdalam di Eropah dengan kedalaman 400m dan terletak di bahagian utara Itali yang dikelilingi dengan bukit-bakau dan gunung-ganang yang sememangnya boleh menstimkan pandangan mata. Tasik ini merupakan sempadan kepada Negara Switzerland.



Perjalanan sehala ke tasik ini dengan menggunakan tren hanya memakan masa sekitar 50minit dari Milano Centrale dengan harga tiket 3 ke 5 euro. (Ini yang sernok travel menggunakan duit euro ni, semuanya dengar macam murah je kan. macam RM3 ke RM5 je.)Tasik ini kebiasaannya tidak begitu sesak dengan pelancong melainkan pada waktu-waktu sambutan hari tertentu. Masa saya turun saja dari keretapi, memang dapat terasa udara segar dan tiupan angin dari tasik tersebut. Kagum. Kami duduk di tepi tasik tersebut dan melihat suatu pemandangan yang amat menakjubkan. Biasalah masa baru-baru sampai di Milan, kami masih lagi jakun untuk mengambil gambar sendiri bergilir-gilir (haha marah bebudak ni klau tau aku cakap mcm ni).


Lepas tu kami beli tiket feri perjalanan sehala menuju ke Bellagio di mana feri tersebut akan muncul dalam sejam sekali. Sementara menunggu ketibaan feri kami berjalan-jalan di kawasan berhampiran dan apa yang paling menarik mata saya adalah kedai Emporio Armani. Ada sehelai tshirt yang sememangnya menggugat keimanan saya untuk memlbelinya kerana saya dapati harganya sedikit murah berbanding apa yang ada di Milan. Antara pasti tak pasti, saya pun buat keputusan untuk beli masa perjalanan nak balik nanti.


Naik ferry. Kami dapat lihat villa dengan lebih dekat lagi Kadang-kadang terasa feri ni bergoyang macam nak tunggan terbalik pun ada hehe tapi memang best. Saya tak berapa ingat masa perjalanannya tapi yang saya tahu memang terasa macam lama. Dalam setengah jam macam tula. Okay sampai di sini saja. Selebihnya kita cerita melalui gambar2 saya pula okay.







Gambar-gambar selibriti dan tokoh politik yang pernah sampai ke tasik tersebut. Cuma sorang je yang saya kenal iaitu Ronaldo.







Disebabkan kami stay di Bellagio sampai lewat petang, ferry pun dah takde. Kami naik bas yang dekat sejam kami tunggu barulah sampai. huhu sejuk menggigil masa tu. Dengan itu tiadalah tshirt armani tersebut. selamat duit aku haha

3 comments:

lat'z said...

cantik... hurmm selalu berangan nak rumah tepi tasik huhuuu... pasni cerita pasal apa?tak saba pulak =D

Akie Jack said...

lat... tulah, bestnya klau ada sbijik tepi tasik. klau kt msia, tasik chini la kot eh hahaha
lepas ni maybe pasal town lain kot. ikot mood hehe

'JUST DESSERT ' said...

beh betol tengok gambo2 ko..rase2 ko lepas lagi tak nak g italy....leh aku tumpang...:D...weh...swiss lagi cantik org kabo...:)cantik sebb very naturalize!..:)