Followers

Monday, November 22, 2010

Kebab Milano

Bila sebut je pasal makanan Itali, dah sah-sah korang akan terbayangkan spaghetti, pizza, pasta, posto(posto ni post office hehe) dan macam2 lagi kan . Tapi kali ni saya nak share dengan korang semua makanan lazim saya pada setiap hujung minggu iaitu Kebab. Ya Kebab! Cara mereka sebutnya adalah kay-bab.

Makanan yang berasal dari Timur Tengah ini banyak sekali dijual di Itali terutamanya di kota Milan dan Rome.Rasanya situasi yang sama juga di Bandar-bandar Eropah lain. Yelah kalau dah ramai pekerja-perkerja asing beragama Islam (seperti dari Morocco, Mesir, Algeria Tunusia dll) yang masuk ke situ, jadi tak mustahillah kedai kebab boleh ditemui dengan banyak sekali di sana. Lagi- lagi pulak kadang tu susah nak dapat merasa daging halal, so inilah cara yang paling mudah buat saya nak merasa makan daging.


Haa jangan main2. Rekod dunia untuk kebab terbesar tau..


Antara banyak-banyak kebab yang pernah saya makan, memang tak boleh menandingi Kebab pasar minggu. Saya sendiri yang menamakannya kebab pasar minggu sebab dijual hanya di pasar minggu di Metro Station San Donato pada belah siang hari ahad. Pasar minggu tu memang dibuka khas untuk orang Islam terutamanya pekerja asing untuk berniaga. Jangan terkejut kalau tengok dorang jual barang-barang terpakai seperti laptop, mesin basuh, dan macam2 lagi barang. Kelam kabut sikit keadaan dalam pasar tu. Tapi yang menariknya, barangan2 islamik sperti pakaian muslim muslimah, hiasan ayat2 Al-Quran dan macam2 lagi ada dijual di tepi train station tu. Ayat Al-Quran pun berkumandang dengan kaset dari pemilik gerai tersebut. Balik kepada cerita kebab kita... Ini cerita ringkasnya



“Assalamualaikum boss”


“Waalaikumussalam. Vuoi kebab?” (nak kebab)

balas tokeynya yang sedang sibuk mencocok daging pd batang besi yg nampaknya seperti satay Cuma saiznya 3kali ganda lebih besar


Tokey kebab yang montel, kiri sekali tu hehe.


Lebih kurang macam satay tapi lebih besar saiz dagingnya. 1euro secucuk.



“Si! Ma primo, Io voglio fare le foto di kebab. Bene?” (Ya! Tapi sebelum tu saya nak ambil gambar kebab. Boleh ke?”

Saya yang masih tergagap berbahasa Itali


“Ah si! Ma perche vuoi fare le foto? Per che?” (Ya boleh! Tapi kenapa nak ambil gambar? Untuk apa?)

Jawabnya yang nak tak kasik jer. Mungkin juga dia risau kalau2 aku nak curik resipi dia ke


“Urmm perche mi piace fare le foto. Allora io metto sul facebook” (urmm sebab saya suka ambil gambar. Lepas tu letak kat facebook) Aku saja beri alasan supaya dia xfikir bukan2.


Tokey.. “eh ma che..? face...” (tapi apa benda tu.. face..)

Dua orang lagi pekerja dia yg tengah membungkus ketawakan bossnya dan salah seorang dari mereka menyampuk

Pekerja.. “Eh! Facebook con la internet. Metti le foto” (Facebook la kat internet tu. Boleh letak gambar)


Tokey... “Ah bene..” (ah okay..) dia beri kebenaran dalam terpaksa.


Saya pun snap la 2 ke 3 kali sampai boss dia sampuk balik

Tokey.. “Hey! Basta! Basta.. “ (hey! Cukup! Cukup!)


Aku... “ Ohh tu non paura.. e niente” (ohh awak jangan risau. Takde apa2nya)


Tokey... “Perche ho paura. Tu paura! Perche chiamo polizia!” (Kenapa aku pulak nak takut. Ko la takut. Aku panggil polis!) Dia bergurau mengertak saya nak panggil polis. Sementara semua yang ada kat situ pun tergelak sama hahaha


Lalu saya pun... “Uno kebab per favore!” ( kebab satu please!) ngap2 aku makaannnnnn.. BUONISSIMO!


Kebab paling sedap pernah aku rasa. Jeruk lada dan masam2 tomato tu kasik tambah umpph itu kebab. Ada rempah yang dorang letak tapi aku xsure rempah apa. kalau letak cili sos lagi perfetto! 3euro harganya.


Saya selitkan beberapa perkataan Itali dari dialog di atas :

Si - ya
fare - to do

Ma - tetapi

Perche (sebut per-kay bukan per-chay) - kerana atau kenapa.

Per favore – terima kasih

Niente - nothing

buonissimo! - sangat sedap!





3 comments:

Awok's Kiter Craft (Awin) said...

skali aku pon terliur daa....hehe

Akie Jack said...

HAHA aku pon teringin nak makan balik

adia_anarris said...

herm. agak berbeza dengan kebab kat new zealand. kt sini kebab die dibalut ngan pitta. and ade la parsley, and basic2 vege tu. pastu die letak jugka humus and another 3 out of 10 choices of sauce.. haha. aida biasanya pilih mayo, bbq and sweet chilli. yang ni buh humus tak?